יער, הר ואמנות

וגם מסעדות, טיילת, מערת עטלפים, אמנות וטיפולים. מדריך למטייל על הר שכניה שבמועצה האזורית משגב.

אתר חדש, הזדמנות לעדכן כתבה זו שכתבתי והופיעה לראשונה באתר פנאי ב-2004. היו כאן על ההר מסעדת 'התאומות' המיתולוגית ואחרים. מאז התרחבו היישובים, הצטרפו אמנים ויוצרים מעניינים והוקמו עסקים חדשים.

כמה מילות רקע: ההתיישבות היהודית במשגב החלה בשנות השמונים. היום מונה המועצה האזורית משגב 35 יישובים, מהם 29 יישובים יהודיים ושישה יישובים בדווים, רובם בעלי אופי קהילתי כפרי, המייצגים קשת רחבה של אמונות ודעות עם דגש על פלורליזם, דו קיום וסובלנות. בחרתי להרחיב ולספר כאן על הר שכניה.

טיולים קצרים 

בהגיענו מדרום אל תחומי המועצה, מהווה הר שכניה את אחת התחנות הראשונות בדרך. כמו שלא מעט מטיילים מציינים, הדרך להר עוברת 'בנופים של חו"ל'. עד שתגיעו להר כבר תשרה עליכם הרגשה של חופשה, של רוח גלילית שלווה ורוגע. מקור השם "שכניה" הוא "בית שכניה", אחד מכ"ד משמרות הכוהנים שישב בתקופה המקראית בכבול הסמוכה. על רכס ההר (460 מטר מעל פני הים) שלושה יישובים: קורנית, שכניה ומנוף, המונים יחד כ-620 משפחות, שהם כ-2,900 תושבים.

טיילת הר שכניה בשנת 2004 הוקמה על ההר טיילת יפהפייה באורך של כ-800 מטרים, המשקיפה על נוף מרהיב צפונה ומערבה. שביל הטיילת נוח ונגיש גם לאנשים בעלי מוגבלויות. מאז הוארכה הטיילת בכ-700 מטרים נוספים ובימים אלו היא מחוברת למערכת שבילים העתידה לחבר את יישובי המועצה האזורית משגב כולם. מהטיילת נשקפים נופים מרהיבים של הגליל המערבי, הר עצמון, מורדות הרי נצרת והכפרים טַמְרָה, שפרעם ואִעְבְּלִין. ביום בהיר ניתן לראות מהר שכניה את כל אזור הצפון, מרמת הגולן ועד ראש הנקרה. לצד הטיילת גדלה צמחיית חורש טבעית וצמחי תבלין שונים.

טיילת הר שכניה | צילום: איילת בראון צור

מערת עטלפים קטנה שוכנת אף היא לצד הטיילת. זו מערה קרסטית שבה קבעו את מגורם עטלפי פירות. ניתן לרדת ולהתרשם מהמערה. הכניסה מותרת בחודשי הקיץ והסתיו. בחורף ובאביב הכניסה למערה אסורה כדי לא להפריע את מנוחת העטלפים. בכניסה למערה מוצב לוח זיכרון לזכר ישראל בן-זאב ז"ל, שומר יערות קק"ל בעמק זבולון, שנרצח על ידי פורעים בדווים באוגוסט 1938, ואשר מקום קבורתו אותר רק לפני שנים אחדות.

גן הפסלים של רמי פלדשטיין בכניסה ליישוב מנוף, סמוך לטיילת הר שכניה, נמצא גן הפסלים של רמי פלדשטיין. רמי פסל באבן, תושב היישוב, יוצר במקום פסלים גדולים, המספרים סיפורים אנושיים המזמינים את המבקרים להקשיב ולהתחבר לסיפור אותם הם מספרים.
המקום פתוח למבקרים, ניתן לתאם הדרכה על ידי האמן.

שביל הפלנטות המטייל בטיילת הר שכניה יפגוש במיצב ספסלי עץ המייצגים מודל של מערכת השמש. עדן אוריון, תושב היישוב קורנית, בנה מיצב זה כמייצג מסע במערכת השמש כשאת כוכבי הלכת, הפלנטות, מייצגים שמונה ספסלים. הספסלים מוצבים במרחקים יחסיים למרחק כוכבי הלכת זה מזה. מיצב ספסלי הפלנטות הוצג ב"מידברן 2017" ולאחר האירוע הועתק לטיילת הר שכניה.
ניתן לתאם הדרכה במקום על ידי עדן אוריון. אתר.

הדרך של בן בן (בנימין) סלע ז"ל, בן היישוב קורנית, לוחם צנחנים, נפל במלחמת לבנון השנייה בכפר דבל בלבנון יחד עם שמונה מחבריו. סמוך ליישוב הקימו בני משפחתו וחבריו את "הדרך של בן". המקום הוקם ברוחו של בן "אדם אוהב טבע, מרחבים, חופש ויחד עם זאת אדם אוהב אדם". המקום, פיסה קטנה של טבע, נוף ושקט נבנה בשיתוף פעולה של בני המשפחה, החברים ותושבי האזור שתרמו איש איש בדרכו.
ניתן לתאם הדרכה במקום על ידי יהודית סלע, אימו של בן.

שביל האגדות וההרפתקאות מסלול קל בשמורת הר שכניה היוצא מתוך שער בדרך של בן. לאורך השביל משולבות 18 אגדות. המטייל בשביל ימצא שלטים עם חידות לצד קופסאות בהן ספרים. פתרון החידה מרמז על ספר האגדה שימצא בקופסא. השביל מעגלי, אורכו כ-400 מטר וסימונו ירוק.

מצפור אופיר אופיר אלון (אלבאום) ז"ל, בן היישוב קורנית, פעיל חברתי יוצא דופן. ביוני 2016 נהרג בדרכו להתנדב ב"נוף משותף", אתר רב תרבותי לחקלאות מסורתית מקיימת במצפה אבי"ב. הוריו וחבריו הקימו לזכרו את מצפור אופיר שביישוב קורנית. מהמצפור נשקף נוף הר הכרמל אותו כל כך אהב.

אמפיתאטרון גדי, קורנית על שם גדי כץ, מבוני היישוב. מהמצפור נשקף נוף יפהפה אל הר עצמון ואל המושב יודפת.

הדרך של בן | צילום | איילת בראון צור

מסעדות ובתי קפה

ג'ונקולד ג'ון אלפורד, איש השוקולד, יליד ניו זילנד וממציא הקורנפלקס המצופה בשוקולד, הוא אדם מתוק לפחות כמו הממתקים שהוא מייצר. במפעל הקטן שלו, הנמצא בכניסה ליישוב מנוף, הוא מצפה כדורי שוקולד בסוכריות צבעוניות, עוטף צימוקים ותפוזים סיניים מסוכרים בשוקולד, וממשיך להמציא כל מיני שילובים מתוקים. בין המתוקים המצופים יש לו גם זמן לערוך סיורים מודרכים בלי תשלום באולמות הייצור הריחניים. בדרך הוא מספר על תהליך הציפוי, רכיבי השוקולד, ואם שואלים – גם את סיפורו האישי המעניין. בחנות המפעל שבמקום ניתן לקנות את המתוקים במחירים סבירים.
שעות פתיחה: א'-ו' 18:00-7:30.
אתר

בדולינה, מסעדה גלילית הממוקמת בשכניה. מציעה בילוי קולינרי ותצפית נוף יפהפיה. המסעדה מציאה מנעד מאכלים מגוונים. פתוח בימים שני-שבת. סגור ביום ראשון.
אתר

קפה יודפת על ההר השכן. מציע קפה או ארוחה עם נוף מדהים ממש. על קירות המקום מוצגת לרוב תערוכת אמנות פרי מכחולם של אמן או אמנית מהאזור.
אתר

אמנות ואומנות על הר שכניה

שלושה יישובים ממוקמים על הר שכניה: קורנית, שכניה ומנוף. אמני ההר מציגים מנעד אמנותי עשיר: מוסיקה, מחול ותנועה ואמנות פלסטית.
לאחרונה חברנו, אמנים ויוצרים תושבי ההר, לקבוצה פעילה תמצאו אותנו באתר.

חיה ישורון, קורנית, סופרת ואשת תיאטרון. ספריה "לא אומרים המורה חמורה", "לא צריכה את הטובות שלך", "בגללך כולנו נסתבך" ועוד.

צביקה שקדי, מפתחות ללב, קורנית, עובד סוציאלי ומטפל. ספרו של צביקה, "המסע של רודי הסנאי" ספר ילדים העוסק בקבלה העצמית למרות הפגמים והחסרונות שלנו ופיתוח מערכת יחסית טובה, מכילה וחומלת ביננו לבין עצמנו.
אתר

איילת ארט, קורנית, איילת, כותבת שורות אלו, אמנית בין תחומית, מתמקדת בצור אקוורל (צבע מים) ובציור על בד משי, מקיימת סדנאות, מארחת יחידים וקבוצות בסטודיו שבביתי. לתאום: איילת 052-4817080.

נייר וצבע, מנוף. שושי שושני מציירת מנדלות ומפסלת בנייר בשימוש חוזר פסלים ואמנות שימושית.
חנות | פרטים

Dot Art מנדלות מנוקדות, שכניה, יערה בשן חכם מנחה סדנאות ליצירת מנדלות מנוקדות, ביניהן קורסים אינטרנטיים.
אתר

הדס האוזמן-אגמון, שכניה, כוריאוגרפית, רקדנית, בובנאית ושחקנית. הדס בעלת סטודיו בשכניה ובנוסף חברה בקבוצת תיאטרון בית 9 בחיפה בו היא משמשת ככוריאוגרפית הבית. בתיאטרון הדס מציגה הצגת ילדים "דוד הקטן והסוד הגדול".
אתר

שרון בריין מאפשרת ביטוי, שכניה. שרון, מנחת סדנאות קופירייטרית, פזמונאית ויוצרת.
שרון מקיימת סדנאות כתיבה יוצרת, סדנאות לעסקים והרצאות השראה.
אתר

אורלי ויסברוד, שכניה. בובנאית, מעצבת ויוצרת, מנחה השתלמויות, סדנאות ומציגה הצגות לילדים וגדולים. "הרוקמת", הצגת מבוגרים, מביאה את סיפור חייה ועלייתה לארץ של בריינה, דרך מכונה עתיקה להדפסי רקמה.
אתר

Tie.Way, שכניה. איילת גיא יוצרת תכשיטי עניבות לנשים מעניבות גברים קלאסיות. איילת מקיימת סדנאות מקוריות להכנת תכשיטים מעניבות ממוחדשות אלו.
פרטים

NUNTCHI, שכניה. נורית רבהון יוצרת פסלים פיגורטיביים של דמויות אדם, זוגות, רקדנים, תבליטים ותמונות. , שכניה, נורית רבהון יוצרת פסלים פיגורטיביים של דמויות אדם, זוגות, רקדנים, תבליטים ותמונות.
אתר

אמנות ואומנות ביישובי הסביבה

יעד

פסיפס בסטודיו של נעה ביעד תוכלו למצוא מגוון עבודות פסיפס יפהפיות, כמו שלטים לבית, מסגרות למראות, שולחנות ועוד. ניתן להזמין לפי בחירה אישית. בסטודיו נערכות גם סדנאות לגילאים שונים.
אתר

פיסול בברזל ובאבן ביישוב יעד נמצא הסטודיו של שוקי זרח, חרש ברזל ותכשיטן. לפרטים: 04-9909913.

עצמון

סטודיו מצוירים ביישוב עצמון נמצא הסטודיו של מוניקה קובץ', ציירת, מאיירת ומעצבת. מוניקה עזבה את הוראת הציור ובשנת 1995 פתחה את הסטודיו, שבו שולטים הצבע, הדמיון והיצירתיות. בסטודיו מגוון גדול של אריחים עם ציורי ציפורים, דגים, חיות ועוד. כמו כן הסטודיו מציע אביזרים משלימים לחדרי אמבטיה ולמטבחים, אביזרים המשלבים עץ, פרזול ואריחים.
אתר

יובלים

סדנת העוגבים של אורי שני, ממשיך דרכו של גדעון שמיר, ביובלים. גדעון שמיר עוסק במלאכה העתיקה של בניית עוגבים, את הידע שלו רכש מבוני עוגבים בגרמניה. אמנות בניית העוגבים היא מסורת עתיקה הדורשת ידע ומיומנות בתחומים רבים. כל עוגב שונה ומתוכנן בהתאם למקום, דרישות המזמין וצרכיו המוסיקליים. גדעון חיפש לעצמו שוליה להעביר לו את הידע הרב שצבר ושימשיך את דרכו. לאירועים בסדנא צרו קשר עם אורי.
אתר

גילון

איגרת שאומרת ביישוב צורית הקימה נעמה מנור, מורה לאמנות בעבר, את העסק הצעיר שלה. המוצרים של נעמה כוללים אגרות ברכה, הזמנות לאירועים, תגי מתנה בעבודת יד, מסגרות לתמונות, קופסאות מתנה, מראות ועוד. במקום מתקיימות גם סדנאות.
אתר

טיפולים

קרן ארד מטפלת ברפואה סינית ורפלקסולוגיה. קרן: 052-3502966

ספורט

שביל האופניים P2K Trail, שביל אופניים המחבר בין המועצה האזורית משגב לכרמיאל. יוזמה של קבוצת מתנדבים בשותפות ביחד. עוד אודות השביל הנקרא גם שביל שותפות 2000 כאן באתר.

נכתב ע"י איילת בראון צור, עודכן 2022. פורסם לראשונה באתר פנאי Pnay.co.il 2004.