אבני נגף Stolpersteine

אבני נגף, Stolpersteine בגרמנית, הוא שמו של פרוייקט הנצחה בערים שונות בגרמניה וברחבי אירופה, שיצר האמן גונטר דמינג, 1947, Gunter Deming. גונטר יליד ברלין המתגורר היום בקלן.

אל 'אבני הנגף' נחשפתי כשאימי העבירה לידי מצגת והוסיפה, "פרס על שם אבא של מוקי ובני הוענק לאמן היוצר". עם ילדיו של מוקי, גדלנו אחי ואני, בקרית ביאליק בלי שנחשפנו לסיפור המשפחתי.

אבני הנגף הפכו מיצירת אמנות מקומית לפרוייקט אמנות יוצא דופן במרחב הציבורי. פרוייקט הנפרש על פני רחובות, ערים ומדינות.
מדי ביקור אני תרה אחר האבנים והסיפורים. דבקו בחיפוש חברי, תיירים ומקומיים, מכל קשת הדתות אשר במשתפים אותי מפעם לפעם באיתור אבנים וסיפורים משלהם. דמינג יצר זיכרון לפניו אי אפשר להישאר אדיש.

אבני הנגף הינן קוביות פליז בגודל 10X10 סנטימטר, עליהן חרוטים פרטי קורבנות הנאצים, שמם ופרטים אודות חייהם, נסיבות גירושם ומותם.
כל אבן נקבעת שקועה במדרכה, סמוך אל בית הקורבן שנספה בשואה, סמוך לביתו, סמוך אל חנותו כזועקת מתוך המדרכה ומאלצת את הפוסע לסטות משגרת יומו ולזכור. לזכור כי באותו אזור חיו בעבר נפגעי המשטר הנאצי.

דמינג מסביר: "אדם נשכח אך ורק כאשר שמו נשכח".
"אדם העוצר ליד אבן נגף, מרכין ראשו לקריאה, מרכין ראשו לזכר הקורבן".

הפרוייקט החל בשנת 1995 בעיר קלן, עיר מגוריו של דמינג כפרוייקט אמנות סמלי.
מאז גדל ונכון לאפריל 2017, כ-50,000 אבני נגף הוצבו ברחבי אירופה.

כ-450 אבנים מיוצרות היום מדי חודש. דמינג נוסע ברחבי גרמניה ואירופה ומניח אותן באופן אישי.
יחד עם זאת, לאחר הנחת אבן ראשונה בידי דמינג, ניתן להזמיו אבן נגף נוספת. זו תקבע במקומה תמיד
על ידי צוותו.

לדברי דמינג, הפרוייקט יישאר סימלי, ובשונה ממכונת ההרג הנאצית דמינג קיבל החלטה להשאיר את ייצור האבנים בחודש על 450 בלבד. הפרוייקט ישאר סימלי ויימשך לטווח ארוך. אבנים ימשיכו ויהיו מונחות בשנים ובעשורים הבאים.

לוח הזמנים באתר אבני הנגף, מראה יום יום את התקדמות הפרוייקט ומיקום אבני הנגף.
הזמנות הטבעת אבנים מתקבלות מדי יום ממש. מהתבוננות באתר באפריל 2017, אפשר ללמוד כי יומנו מלא ולא ניתן להזמין טקסי הטבעת אבני נגף עד לחודש ינואר 2018.

בשנת 2009, העניקה הקהילה היהודית בעיר דיסלדורף, גרמניה, לאמן גונטר דמינג את מדליית ההוקרה על
שם יוסף נויברגר
Josef-Neuberger-Medaille, עבור מפעל חייו "אבני הנגף". מדלייה זו מוענקת על ידי הקהילה ליחידים שעושים למען הבנה בין יהודים ללא יהודים לפי דרכו של יושב ראש הקהילה לשעבר ושר המשפטים יוסף נויברגר (1977-1902). כאמור, בניו של יוסף נויברגר, מוקי ובני, מתגוררים בישראל.

"מי גונב את אבני הזיכרון ליהודים שרצחו בברלין?" כותרת שהופיעה בעיתונות, נובמבר 2017, מספרת על תופעה חריגה של עקירת אבני נגף ממדרכות ברלין. לדברי דמינג ב-20 שנות פעילותו נעלמו בערים שונות כ- 600 אבנים. היעלמותן הפעם מרמזת לדבריו, על פגיעה מכוונת לקראת ה-9 בנובמבר, "ליל הבדולח".

"אנשים מאחורי אבנים" – הצבת כ-120 אבני נגף בעיר אשפונבורג שבמדינת בוואריה בגרמניה (2020) הביאה את תלמידי תיכון רבין בכפר סבא בשיתוף תלמידי תיכון גמנזיום מהעיר אשפנבורג לחקור את סיפורי הנספים ולספר את סיפורם. באמצעות אפליקציה שפותחה המבקר בעיר סורק את האבן ונחשף לביוגרפיה של שמאחוריה. הפרוייקט זכה בפרס חינוך מטעם ארגון המורים.

הרחבה

גונטר דמינג, Gunter Deming

אבני נגף, Stolpersteine

אודות הענקת מדליית ההוקרה ע"ש יוסף נויברגר לאמן גונטר דמינג

יוסף נויברגר, Josef Neuberger

אבני זהב להנצחה, נועם דביר, הארץ, 12.04.2010